چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

از زمانی که قهوه خود را در دنیای بشر جای داد، عادت‌ها و علاقه‌های متفاوتی نسبت به این نوشیدنی محبوب ایجاد شد. برخی تمایل دارند قهوه خود را صبح زود و بعد از بیداری از خواب بنوشند، برخی دیگر قهوه را در موقع خواب و قبل از رفتن به رختخواب مصرف می‌کنند. هر شخصی بنا به علایق و ذائقه‌ی خود عادت‌هایی نسبت به قهوه پیدا کرده است. شاید برای شما هم سوال باشد که واقعا بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است. در این مطلب قصد داریم به چند نکته در این مورد بپردازیم.

چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

اگر شما صرفا قهوه را به عنوان یک نوشیدنی و برای تفریح و طعم آن می‌نوشید و برای شما هیچ اهمیتی ندارد که میزان کافئین و تاثیرات آن برای بدن شما چه مقدار هست، می توانید از خواندن این مطلب دست بکشید ولی اگر برای شما میزان کافئین و تاثیرات قهوه مهم است و یا اینکه چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب‌تر است تا شما را سرحال نماید، با ما همراه باشید…

اگر از آن دسته افراد هستید که صبح زود بلافاصله بعد از بیدار شدن به سراغ نوشیدن قهوه می‌روید تا با مصرف قهوه سرحال شوید، دیگر این کار را انجام ندهید. زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید سیستم داخلی بدن خود به خود در حال برنامه ریزی برای سرحال نمودن شما است و نوشیدن قهوه می‌تواند مضر باشد. در این زمان، میزان کورتیزول بدن شما به حداکثر خود رسیده است پس به جای اینکه به طرف قهوه بروید، دوشی بگیرید، مسواک بزنید، نرمش کنید و به زندگی روزانه خود بپردازید و تقریبا بعد از بیدار شدن از خواب به مدت یک ساعت صبر کنید و سپس قهوه نوش جان نمایید.

شاید با خود بگویید که اگر مقدار کورتیزول بدن بسیار بالا است و من کافئین نیز مصرف کنم حتما روزی فوق العاده خواهم داشت و بسیار سرحال و شاداب خواهم بود ولی حقیقت این است که کافئین و کورتیزول با یکدیگر همکاری نمی‌کنند و ممکن است مسئله جوابی عکس دهد.

موثرترین زمان نوشیدن قهوه

کافئین و کورتیزول مانند آب و آتش هستند و هیچ صمیمیتی با یکدیگر ندارند با وجود این که کافئین باعث افزایش سطح کورتیوزل بدن  می‌شود. زمانی که در زمان آغاز روز و بعد از بیداری از خواب کورتیزول بدن به شدت در حال کارکردن برای سرحال نمودن بدن است، در این حالت اگر قهوه مصرف شود، کافئین تاثیر چندانی برروی بدن نخواهد گذاشت چرا که کورتیزول بدن در حد نهایی خود است.

چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

کورتیزول بدن انسان معمولا در ساعت 12 الی 1 بعد از ظهر و 5:30 الی 6:30 صبح در اوج خود قرار دارد ( البته این زمان در افراد مختلف می‌تواند متغیر باشد ) و مصرف قهوه در این زمان چندان تاثیری بر بدن انسان نخواهد داشت. بهتر این است که یک تا دو ساعت بعد از فروکش کردن مقدار کورتیزول بدن، قهوه مصرف شود تا کافئین آن بتواند به خوبی فعالیت نماید و بدن سرحال و شاداب شود.

میزان کافئین در قهوه

همانطور که می‌دانیم میزان کافئین در قهوه به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن جمله نحوه‌ی تهیه قهوه، نوع قهوه، نحوه‌ی فرآوری و… اشاره کرد. اما با این حال طبق اعلام سازمان بین المللی قهوه ( ICO )، قهوه‌ی تهیه شده توسط دستگاه‌های فیلتری اتوماتیک حاوی 115 میلی‌گرم کافئین در هر 140 گرم قهوه است این در حالی است که قهوه فوری حاوی 65 میلی‌گرم در هر 140 گرم قهوه است.

در روش‌های جوشی مانند فرنچ پرس در هر 140 گرم قهوه تهیه شده 80 میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این مقادیر از فنجان به فنجان متغیر است و فقط این یک عدد میانگین می‌باشد.

حتما مطالعه کنید : قهوه و سلامتی

تاثیرات فیزیولوژیکی کافئین

میزان تاثیرات کافئین بر سیستم عصبی انسان بسته به مقادیر دوز مصرفی آن متغیر است و هرچه کافئین بیشتری مصرف شود تاثیر آن بیشتر خواهد بود. کافئین باعث مسدود شدن انتقال دهنده‌های عصبی به نام آدنوزین می‌شود. آدنوزین مسئول رساندن پیام در سیستم عصبی است که باعث می‌شود فرد احساس خستگی کند و فعالیت مغز آهسته شود.

زمانی که آدنوزین مسدود شود، بدن شروع به تولید آدرنالین می‌کند که ترشحات آدرنالین در بدن باعث افزایش ضربان قلب، افزایش دمای بدن، افزایش فشار خون و قند آن می‌شود.

حدودا 15 تا 45 دقیقه طول می‌کشد که بعد از مصرف قهوه، کافئین خون به بالاترین سطح خود برسد. کافئین حدودا نیمه عمری 5 تا 6 ساعته درون بدن دارد به این معنی که پنج یا شش ساعت طول می‌کشد تا میزان کافئین خون در بدن به نیمه برسد. بنابراین اگر شما در ساعت 7 صبح، قهوه‌ای با میزان 250 میلی‌گرم کافئین مصرف کنید تا ساعت 1 بعد از ظهر مقدار کافئین موجود در بدن شما حدودا 125 میلی‌گرم است. نیمه عمر کافئین برای افراد سیگاری فقط 3 ساعت است و این دلیل نوشیدن و مصرف زیاد قهوه توسط افراد سیگاری است.

قهوه و بی خوابی

قهوه اگر در زمان نامناسب مصرف شود ممکن است باعث بی‌خوابی شود. زمانی که کافئین باعث مسدود شدن آدنوزین می‌شود بدن دیگر احساس خواب آلودگی نمی‌کند. شاید انسان به خواب فرو رود ولی این خواب کیفیت مناسب را ندارد و باعث نمی‌شود که انسان پس از بیدار شدن احساس شادابی نماید.

چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

نتیجه گیری

اول اینکه دیر وقت قهوه ننوشید. اگر ساعت 10 شب به رختخواب می‌روید، باید در ساعت 12 ظهر قهوه خود را مصرف کنید که براساس نیمه عمر کافئین در بدن، در ساعت 10 شب مقدار کافئین درون بدن شما باید به مقدار بسیار کمی تقلیل یافته باشد.

دوم اینکه میزان امن بدن خودرا بشناسید، به این معنی که بدانید مصرف چه مقدار قهوه برای شما مشکل ساز نخواهد بود و باعث تنش‌های عصبی در شما نخواهد شد. این مقدار برای افراد معمولی حدود 300 تا 400 میلی‌گرم در روز است. بی‌خوابی شدید یکی از مشکلات مصرف بیش از حد قهوه است.

در آخر به محض بیدار شدن از خواب قهوه مصرف نکنید. مطالعات نشان داده که مصرف قهوه بعد از یک تا دو ساعت بعد از بیدار شدن می‌تواند بهترین نتیجه را به شما بدهد.

چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

ساعات 12 تا 2 بعد از ظهر بهترین زمان برای نوشیدن قهوه و جلوگیری از بی‌خوابی و مشکلات بعد از آن است.

گیاهی به نام rutaecarpine که در طب سنتی چین استفاده می‌شده است، می‌تواند میزان متابولیسم کافئین در بدن را افزایش دهد و در نتیجه کافئین زودتر از بدن خارج شود.

جلال رمضانی
جلال رمضانی

کارشناس مترجمی زبان انگلیسی است . از سال 91 درزمینه های تدریس و ترجمه فعالیت داشته و از سال 95 همکاری خود را با قهوه ایلیا آغاز کرده است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *