قهوه ؛ نوشیدنی انرژی زا یا خواب آور ؟!

آیا قهوه خواب آور است ؟! نوشیدن قهوه باعث شادابی بیشتر در شما می‌شود و انرژی زا است . این جمله را حتما تا به حال بارها شنیده‌اید ! شاید راجع به اینکه قهوه باعث آرامش شما می‌شود نیز شنیده باشید . اما واقعیت چیست ؟! در عمل پس از نوشیدن قهوه چه واکنشی در بدن شما صورت خواهد گرفت ؟!  شادابی و سرحال شدن یا آرامش و خوابیدن ؟! در این مورد باورهای مختلفی در بین مردم وجود دارد .

در این مطلب قصد داریم از نظر علمی این موضوع را بررسی کنیم و در نهایت متوجه شویم که واکنش بدن ما نسبت به نوشیدن قهوه چگونه است ؟!

با قهوه ایلیا همراه باشید .

کافئین ، انرژی زا و خواب آور

کافئین ماده‌ای است که در بسیاری از مواد وجود دارد و به عنوان یک ماده‌ی محرک شناخته شده است . با توجه به نوع قهوه نیز مقادیر مختلفی از کافئین در انواع قهوه‌ها وجود دارد . ورود کافئین به بدن شما باعث می‌شود سیستم‌های عصبی بدن واکنش نشان داده و تحریک شوند . در نتیجه‌ی این تحریک سلول‌های بدن بیش از پیش فعال شده و این  باعث می‌شود در انجام کارها سریع‌تر و پر انرژی‌تر شوید . بطور کلی کافئین ماده‌ای انرژی زا می‌باشد .

پزشکان نیز به بیمارانی که مشکل خواب راحت و یا فشار خون بالا دارند توصیه می‌کنند مصرف کافئین را کاهش دهند و یا بطور کلی قطع نمایند .

حتما مطالعه کنید : کافئین چیست ؟

آیا می‌دانستید در حقیقت کافئین می‌تواند به خواب راحت شما نیز کمک کند ؟!!

ممکن است با خواندن جمله‌ی بالا اندکی تامل کنید و در عین حال متعجب شوید ! زیرا همواره هنگامی که اسم کافئین به گوشمان می‌خورد ، انرژی زا بودن آن نیز به یاد ما می‌آید .

اگر این موضوع را بدانید که پس از نوشیدن قهوه چه اتفاقی در بدن خواهد افتاد ، دیگر از این موضوع تعجب نخواهید کرد !

کافئین فعالیت هورمون Adenosine  را در بدن متوقف می‌کند و عملکرد هورمون‌های Epinephrine و Cortisol را که باعث بوجود آمدن انرژی بیشتر در بدن شما می‌شوند را افزایش می‌دهد و این عمل سبب هوشیارتر شدن شما می‌شود .

مبارزه Caffeine و Adenosine !

Adenosine هورمونی است که فعالیت سیستم بدن را کاش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشید و هنگامی که خیلی خسته هستید نیز به شما کمک می‌کند شادابتر باشید .

در واقع پس از مصرف قهوه ، واکنش متقابلی بین Caffeine و Adenosine در بدن اتفاق می‌افتد .

هنگامی که کافئین وارد بدن می‌شود ، فعالیت این هورمون متوقف می‌شود اما بدن نیز برای جبران این کمبود شروع به تولید بیشتر Adenosine می‌کند .

اما هنگامی که کافئین ( Caffeine ) از بدن خارج می‌شود چه اتفاقی خواهد افتاد ؟!

کافئین ماده‌ای است که تاثیر آن روی بدن شما تقریبا کوتاه مدت است و هنگامی که از بدن خارج می‌شود ، مقدار زیادی از هورمون‌های Adenosine که برای مقابله با کافئین تولید شده است در بدن باقی می‌ماند .

حالا خودتان می‌توانید تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد !

این مقدار انبوه از هورمون‌های خواب‌آور و آرامش‌بخش در بدن شما باعث می‌شود که احساس آرامش بی‌نظیری به شما دست بدهد و دلتان بخواهد که هرچه سریع‌تر به خوابی عمیق فرو بروید !

جالب است که هرچه مقدار مصرف قهوه بیشتر باشد بدن نیز برای مقابله با ورود کافئین تعداد بیشتری از هورمون‌های آرام‌بخش را تولید می‌کند و این باعث ایجاد حالت خواب آلودگی بیشتری در شما می‌شود .

ادرار آور بودن قهوه

بطور کلی قهوه ماده‌ای ادرار آور است . اگر شما بصورت منظم قهوه مصرف می‌کنید متوجه هستید که راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم ! در واقع پس از مصرف قهوه ، مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که احساس رفتن به دستشویی به شما دست بدهد ، اگر مصرف قهوه‌ی شما بالاست نیز ممکن است این عمل مرتبا تکرار شود . بنابراین قهوه به سرعت از بدن شما خارج خواهد شد و این همان دلیلی است که باعث می‌شود کافئین اثری کوتاه مدت روی بدن شما داشته باشد .

این موضوع سبب کاهش مایعات بدن شما می‌شود و اگر شما پس از نوشیدن قهوه ، آب ننوشید یا در طول روز مصرف قهوه‌ی شما بالا باشد منبع ذخیره‌ی آب در بدن شما به سرعت از بین می‌رود و بدن بی‌آب خواهد شد .

در نتیجه‌ی کم آبی بدن ، غلظت خون بالا می‌رود و به آرامی در رگ‌های شما جریان می‌یابد ، این باعث کاهش رسیدن اکسیژن و دیگر مواد غذایی مفید به بخش‌های مختلف بدن شامل مغز نیز می‌شود .

و در نهایت ،کاهش اکسیژن در اندام‌های حیاتی بدن بخصوص در مغز ، باعث می‌شود به سرعت احساس خستگی و خواب‌آلودگی به سراغ شما بیاید .

بنابراین اگر قهوه را به این منظور مصرف می‌کنید که شما را تا مدت زیادی بیدار نگه دارد بهتر است این‌ کار را انجام ندهید ! زیرا همانگونه که گفته شد اثر کافئین روی بدن کوتاه مدت است و هرچه بیشتر نیز قهوه مصرف کنید کافئین زودتر خارج می‌شود !

بطور کلی :

نوشیدن قهوه بیشتر = ادرار بیشتر = کم آب شدن بدن = کاهش اکسیژن بدن = احساس خستگی و خواب‌آلودگی

اگر راحت خوابیدن برای شما مشکل است ، نوشیدن 1 فنجان قهوه چندین ساعت قبل از خواب ، می‌تواند به عنوان دارویی مناسب برای شما به کار رود .

سلامتی با نوشیدن قهوه

همانطور که اشاره شد ، قهوه هم می‌تواند به عنوان ماده‌ای انرژی زا و شادابی بخش و هم به عنوان ماده‌ای آرامبخش استفاده شود که این موضوع بستگی به زمان نوشیدن قهوه دارد .

قهوه در کوتاه مدت انرژی زا می‌باشد و چندین ساعت پس از مصرف نیز برای شما بسیار آرامبخش خواهد بود . بنابراین توصیه می‌شود قهوه را هرگز قبل از اینکه به رختخواب بروید استفاده نکنید زیرا سبب بی‌خوابی شما خواهد شد .

اینکه قهوه این دو خاصیت را با هم دارد می‌تواند بسیار جالب باشد . علاوه برا این موضوع قهوه خواص فوق‌العاده‌ی دیگری را نیز دارد که به چند مورد آن به اختصار اشاره می‌کنیم :

  • سوزاندن چربی
  • انرژی زا بودن قهوه
  • بهبود هوشیاری و میزان تمرکز
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • مبارزه با افسردگی
  • پیشگیری از برخی سرطان‌ها

شما می‌توانید جهت مطالعه‌ی بیشتر در این زمینه بخش قهوه و سلامتی سایت را ملاحظه فرمایید .

آیا هنوز هم برای نوشیدن قهوه احتیاج به دلایل بیشتری دارید ؟!

نتیجه گیری

قهوه ، انرژی زا و خواب آور

کافئین به عنوان یک ماده‌ی محرک شناخته می‌شود که مصرف آن در ابتدای روز برای شما بسیار انر‌ژی زا است اما پس از چندین ساعت ، نتیجه‌ی معکوس می‌دهد و باعث خواب‌آلودگی شما می‌شود .

بنابراین اگر از مشکلات خواب رنج می‌برید و خواب راحتی ندارید سعی کنید قهوه را در هنگام عصر مصرف کنید . در واقع بهترین زمان مصرف قهوه بین 4 تا 6 ساعت قبل از خواب می‌باشد .

امید غفوری
امید غفوری
کارشناس مترجمی زبان انگلیسی است و از سال 92 در زمینه های مختلف زبان از جمله ترجمه و تدریس فعالیت داشته است. وی سابقه فعالیت در چند سایت مختلف را به عنوان نویسنده و مترجم دارد و از سال 95 به تیم قهوه ایلیا پیوسته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *